20201122-IMG_1273

KBear Lark 4K [PL]

recenzja słuchawek dokanałowych


KBear to dość prężnie rozwijająca się firma, która ma już na koncie sporo dobrych modeli słuchawek, jak chociażby budżetowe i bardzo dobre KB04 oraz jakiś czas temu wprowadzony flagowy model Believe, będący następcą Diamond, który jest nadal dobrą propozycją zarówno pod kątem dźwiękowym, jak i popisem jeśli chodzi o wykonanie słuchawek. Lark, o których dziś mowa, to model, który w zamyśle miał być atrakcyjnie wyceniony, dobrze zestrojony dźwiękowo oraz przede wszystkim wprowadzić miał małą rewolucję pod kątem wyposażenia i prezentacji produktu, wybiegającej poza dotychczasowe standardy w niższym pułapie cenowym.


Prezentacja zestawu

20201122-IMG_1260

Zestaw składa się z:

  • pudełko
  • słuchawki KBear Lark
  • kabel 4N Silver Plated, wtyki 2 pin 0.78 mm, z kątową wtyczką jack 3.5 mm
  • 7 par tipsów silikonowych
  • twarde, zasuwane etui
  • instrukcja obsługi

20201122-IMG_1252

Pudełko z zewnątrz zachęca do dalszego odkrywania zawartości. Jest większe niż standardowe opakowania słuchawek w tym budżecie. Forma to kwadrat, na którym nadrukowano specyfikację oraz wytłoczono zdjęcie oraz markę i model. Zaczyna dziać się dopiero po zsunięciu pierwszego kartonika, kiedy to naszym oczom ukazuje się czarne pudełko ze złotym logiem KB EAR.

20201122-IMG_1257

Eleganckie, w twardej oprawie, z magnesem zamykającym całość. Pociągając za wystający u dołu kawałek materiału otwieramy kolejną skrytkę. Kiedy dostrzegamy w końcu słuchawki, widzimy, że są one zaprezentowane w niecodzienny sposób.

20201122-IMG_1258

Otóż, zawartość została podzielona na segmenty, a każdy z nich posiada swoje miejsce w osobnym tekturowym pudełku, które zostało odpowiednio opisane jako akcesoria oraz etui, którego obecność w tym przedziale cenowym dosyć zaskakuje. W osobnym pudełku z akcesoriami znajdziemy standardowo kabel oraz zestaw tipsów silikonowych.


Jakość wykonania / Wygląd

20201122-IMG_1267

Lark to słuchawki, którym pod kątem wykonania nie można w zasadzie nic zarzucić, biorąc pod uwagę materiały, które wykorzystano do ich budowy. Jako konstrukcję głównego elementu zastosowano tutaj plastik, który jest bardzo dobrej jakości i nie posiada absolutnie żadnych niedociągnięć poprodukcyjnych. W dotyku jest bardzo przyjemny, gładki na całej powierzchni, a jedynym wystającym elementem jest złącze 2 pin w formacie TFZ i rozmiarze pinów 0.78 mm.

20201122-IMG_1268

W muszli wywiercono dwa otwory bass reflex, które służą za dociążenie niskich partii – jeden tuż za magnesem przetwornika dynamicznego, a drugi trochę dalej w przestrzeni akustycznej słuchawek. W przypadku zewnętrznego panelu postawiono na metal, a konkretnie według informacji prezentowych przez producenta jest to stop cynku. Powierzchnia jest szczotkowana, z nadrukowanym napisem „KB EAR”, a następnie pokryta warstwą lakieru bezbarwnego, który nadaje jej wysoki połysk. Na panelu nacięto również strukturę plastra miodu dla poprawienia wizualnego wrażenia.

20201122-IMG_1269

Tulejki wykonano z aluminium, a same w sobie są bardzo ładne i wyglądają solidnie. W każdej z nich znajdziemy filtr, który nie wygląda jak te stosowane w tanich słuchawkach, w których najczęściej spotkać można grubą, twardą metalową siatkę. W Lark zadbano nawet o taki szczegół i wykonano to subtelniej. W tulejce umieszczono przetwornik armaturowy, który prezentuje wyższe partie dźwiękowe przy odsłuchu. Słuchawki wyglądają niebanalnie, a do tego wykonane są świetnie. Precyzyjna i solidna robota!

20201122-IMG_1272

Dołączone do zestawu tipsy silikonowe są dobrej jakości, lepsze niż te zazwyczaj dodawane do tanich słuchawek z Chin. W przypadku pierwszej, recenzowanej wersji Lark, nazywanej potocznie „4K” dołączonych jest zaskakująco dużo, bo aż 7 par – 4 pary tipsów szarych oraz 3 pary tipsów białych. Niestety chyba nie zasłużyłem i dostałem tylko 5 białych tipsów zamiast 6 – na szczęście brakuje jednego w rozmiarze S, który i tak byłby dla mnie bezużyteczny. Obecnie produkowana wersja druga podobno tipsów posiada mniej. Jeśli chodzi o jakość dołączonych silikonów to wersja szara jest bardziej miękka i przypomina mi tipsy z zestawów słuchawek BQEYZ, a białe są lekko twardsze co personalnie preferuję, pod warunkiem, że idzie to w parze z odpowiednią izolacją akustyczną.

20201122-IMG_1266

Do zestawu dołączono również bardzo dobrej jakości prostokątny futerał na słuchawki. Górna oraz dolna część jest twarda – wzmacniana w środku, a na zewnątrz pokryta przyjemnym w dotyku materiałem przypominającym jeans. Całość zasuwana zamkiem, a w środku wyścielona miękkim materiałem. Nie zabrakło oczywiście siateczki, do której możemy wrzucić dodatkowe tipsy, czy inne akcesoria.

20201122-IMG_1261

20201122-IMG_1263

20201122-IMG_1264

Kabel, który otrzymamy w zestawie to 4 żyłowa posrebrzana miedź 4N, z kątowym pozłacanym jackiem oraz również pozłacanymi wtyczkami 2 pin 0.78 mm w formacie TFZ. Obudowy tych wtyków oraz pozostałe elementy kabla o dziwo są gumowe i lekko uginają się pod naciskiem, co zresztą odkryłem zupełnie przypadkiem. Sam przewód jest dość sztywny, mało plastyczny i niestety trzyma pamięć, jeśli chodzi o fabryczne zagięcia wynikające z zapakowania w dość ciasny objętościowo kawałek tektury. Wyglądem i jakością wykonania przypomina mi mocno nowe kable KZ dodawane do chociażby modelu ZST X, EDX czy ZSN Pro X. Zapach prosto z pudełka również nie jest zbyt zachęcający. Dla mnie niestety to akcesorium to nic specjalnego i warto zmienić go na coś lepszego, a jak wiadomo oferta przeróżnych dodatkowych kabli jest naprawdę pokaźna.


TRI Through

IMG_1557

W tym miejscu wspomnę o firmie TRI (niejako firma „matka” KBear) oraz o ich nowym kablu noszącym nazwę Through. Jako, że jestem fanem wyciągania ze słuchawek wszystkiego co najlepsze i poprawianiu walorów zarówno użytkowych, jak i dźwiękowych – a mam już jakąś kolekcję lepszych kabelków, zdecydowałem się na zakup i przetestowanie również tego modelu. To zupełnie inna liga niż dodawany do Lark fabryczny przewód.

IMG_1560

Bardziej porównałbym go jakościowo do moich ulubionych kabli Yinyoo 5N oraz 7N 4 Core Single Crystal Copper Cable, z naciskiem na wersję 5N, która jest bardziej giętka, miękka oraz plastyczna w porównaniu do 7N.

IMG_1561

IMG_1562

Sam kabelek Through to nadal 4 żyły splecione ze sobą w skrętkę oraz przedzielone splitterem. Jednak to tyle z podobieństw w stosunku do kabelka z zestawu Lark. Żyły wykonane są z czystej miedzi 5N, dodatkowo posrebrzanej. Do wyboru mamy wszystkie złącza jakie możemy sobie zamarzyć, zarówno po stronie łączącej ze słuchawkami, jak i tej po stronie źródła dźwięku. Zwykły wtyk 3.5 mm? Proszę bardzo. Balans? Nie ma problemu. Jestem naprawdę pod wrażeniem, gdyż kabelek kosztuje ponad połowę mniej niż 4 żyłowy Yinyoo wykonany również z miedzi 5N.

IMG_1563

IMG_1564

Idąc dalej.. odpowiednia giętkość, pewne i stabilne ułożenie na uchu, wtopione odcinki zauszne w kablu do tego stopnia, że nie odczuwamy fizycznie i nie zauważamy wizualnie ich obecności.

IMG_1558

Na deser oczywiście solidne i przepiękne (bardzo, bardzo podobne do tych znanych z topowych kabli Yinyoo) metalowe, srebrne wtyki jack, wtyczki słuchawkowe oraz splitter, który posiada suwak wykonany z przezroczystej akrylowej kulki.

IMG_1556

IMG_1555

Wszystko oznaczone eleganckim logo TRI oraz.. dostarczone wraz z dużym, zasuwanym i wyposażonym w siatkową kieszonkę etui! Pierwszy raz widziałem żeby producent dołączał do kabla takie akcesorium, na dodatek w dosyć niskiej cenie samego produktu. Z czystym sumieniem mogę polecić go jako świetny dodatek do Lark i zamiennik fabrycznego, niezbyt dobrego kabelka.


Komfort użytkowania

20201122-IMG_1276

Obudowy mają ergonomiczny kształt, dość podobny do wielu słuchawek konkurencji – chociażby KZ ZSN Pro X, NiceHCK DB3 i wielu innych. Są zatem dość uniwersalne i nie powinny sprawiać najmniejszych problemów z dopasowaniem.

20201122-IMG_1275

Lark są wygodne i przyjemne po założeniu. Przez dobre spasowanie elementów i dbałość o najmniejszy szczegół nie uświadczymy tutaj ostrych krawędzi, czy takich, które mogłyby uwierać przy dłuższych odsłuchach. Słuchawki nie wystają zbytnio z uszu, a dodatkowo przedni panel jest zupełnie płaski. Jeśli chodzi o izolację to jest dobrze, Larki odcinają nas zupełnie od świata zewnętrznego, ale nie uświadczymy przy tym efektu zassania się słuchawki, co niektórym osobom może przeszkadzać.

20201122-IMG_1271

Fabryczny kabel jest nienajlepszy i niestety psuje trochę ergonomię przez swoją sztywność oraz małą plastyczność, ale z wielu względów zalecałbym pomyśleć o czymś lepszym – bo warto. Tipsy silikonowe, tak jak już wcześniej wspomniałem, są wygodne i mają przyjemną w dotyku fakturę, giętkość i sprężystość. Zapewniają przy tym odpowiednią izolację i spełniają swoją rolę w stu procentach.


Specyfikacja techniczna

20201122-IMG_1254

  • Rodzaj przetworników: 1 x przetwornik dynamiczny 10 mm + 1 x przetwornik armaturowy Bellsing
  • Impedancja: 16 Ohm
  • Czułość: 106 dB
  • Pasmo przenoszenia: 20 Hz – 20 KHz
  • Kabel: 4 Core Silver Plated, z pozłacanym L jackiem 3.5 mm, wtyki 2 pin 0.78mm, odcinki pamięciowe
  • Materiał wykonania: stop cynku + plastik

Dźwięk

20201122-IMG_1265

Konfiguracja pomiaru:

Zishan T1 AK4497, MUSES 8820, Nichicon KA

Yinyoo 7N 4 Core Single Crystal Copper 2.5 mm balanced

fabryczne tipsy z zestawu

Niskie tony w mocnej przewadze subbasu. Słuchawki mają ciepłą barwę i odczujemy to w każdym zakresie, ale bas jest od początku najmocniej zauważalny, mimo że nie jest jakoś bardzo zróżnicowany. Lekko misiowaty, lekko zamglony, ale ma solidną stopę i odpowiednie uderzenie. Zazwyczaj odzwierciedla się w utworze jako zabarwienie całości i leniwie czarując urzeka midbasem. Gdy jednak trzeba – potrafi solidnie zejść w najniższe partie, zadrżeć srogo (dosłownie) i pokazać pazur w szybszych utworach. Ilościowo basu jest najwięcej, oddaje też swoją cząstkę średnicy, która przyjmuje ją bez najmniejszych wahań. Brzmi to spójnie, czysto i przyjemnie. Idealna propozycja dla bassheadów, którzy lubują się w tego typu brzmieniu – może trochę rozmytym, ale odpowiednim do delektowania się muzyką, a nie rozmyślania w trakcie odsłuchu nad tym czy bas ma odpowiednią fakturę i zarys kiedy uderza perkusja.

Tony średnie ciepłe, dość wycofane, ale nie przeszkadza to w odbiorze utworów i nie odbieram tego jako cechę negatywną. Wokale są gładkie, przyjemne, ciepłe i wybrzmiewają raczej do środka głowy niż dookoła. Instrumenty mają ładną i naturalną barwę oraz odpowiednie rozciągnięcie i fakturę, która pozwala delektować się spójnością. Średnica ma w sobie coś magicznego i kawałki, które opierają się na tym paśmie brzmią fenomenalnie kojąco. Pomimo panującej ciepłoty nie usłyszymy żadnego nieprzyjemnego nalotu na średnicy, który mógłby przykrywać radość z odsłuchu.

Wysokie tony zaznaczone są mocniej niż średnica i w wersji 4K można napotkać niemiłe podbicie w zakresie 4 Khz. Obecnie została ona zastąpiona przez poprawioną w tym zakresie wersję. Poza tym wyższe partie są dobrze rozciągnięte, zróżnicowane, nie mają większych tendencji do szeleszczenia czy metalizacji. Dobre napowietrzenie dodaje tak potrzebnego tym słuchawkom blasku oraz energii.

Holografia / Scena jest intymna, dość zamknięta i ma trochę ograniczone pole. Głębia jest tutaj jednak bardziej wyczuwalna niż sama szerokość sceny. Nie są to słuchawki, które chcą wprawić w osłupienie nieskończonym zakresem przestrzeni dookoła głowy. Za to wgłąb jest bardzo ciekawie. Instrumenty są rozlokowane w wielu kierunkach, z przodu oraz dookoła głowy. Separacja pomiędzy nimi jest perfekcyjna. Spójność w strojeniu jest wyczuwalna mocno, a to rokuje bardzo dobrze.

Charakterystyka tych słuchawek to rozrywkowe, ale nieagresywne i ciepłe brzmienie. Przeważające są tutaj niskie tony, które w dobry sposób kontrolowane budują tło dla utworów. Średnica wycofana, ale obecna w tle czaruje nieustannie. Scena oraz przestrzeń niezbyt duża, bardziej intymna i dość zamknięta, ale satysfakcjonująco rozciągnięta w głąb. Wysokie tony zaakcentowane odpowiednio, w średniej ilości, wyważone oraz zróżnicowane wystarczająco. Słuchawki o dziwo potrzebują dość dużo mocy do odpowiedniego napędzenia.


Podsumowanie

20201122-IMG_1259

KBear Lark to słuchawki z nietypowym jak na upodobania chińskich producentów strojeniem i sygnaturą dźwiękową. Są skierowane na totalną przyjemność z odsłuchu, intymność i frywolność w przekazie. Bardzo dobra głębia, separacja instrumentów oraz ich kontrola buduje świetne wrażenia muzyczne. Jakość wykonania jest bardzo dobra, przy produkcji Lark wykorzystano porządne materiały. Wyjątkiem jest jednak dołączony kabel, który warto zmienić. Samo opakowanie, zawartość, prezentacja i wrażenia z odpakowania są ponadprzeciętne i jest to droga, którą KBear powinno moim zdaniem kroczyć w dalszym ciągu. Słuchawki określiłbym jako skierowane dla miłośników basu, relaksu i luźnego podejścia do kwestii analityczności, gdyż tutaj tego nie odczujemy. Ze swojej strony mogę z czystym sumieniem polecić dla fanów tego typu brzmienia.


Słuchawki KBear Lark możecie zakupić w zaprzyjaźnionym sklepie AK Audio Store z moim kuponem rabatowym „RYAN”.

Dostępne kolory: szary, fioletowy, zielony

Link do aukcji ze słuchawkami: KBear Lark

Cena regularna: ???                   Cena z kuponem: ???


1. Wchodzimy na aukcję, wybieramy co chcemy kupić i klikamy „Buy”.

2. Wybieramy metodę płatności np. Przelewy24/PayU, klikamy „+Leave message” zaraz pod produktem i wpisujemy notką do sprzedawcy nasz kod rabatowy (RYAN), po czym zamawiamy klikając „Place order”. W tym miejscu zanim klikniemy „Place order” można jeszcze ewentualnie użyć kuponów po prawej stronie – Select Coupon oraz Aliexpress Coupon.

3. Teraz po prostu zamykamy okno płatności (kartę z payu/przelewy24). Sprawi to, że nie opłacimy zamówienia od razu.

4. W tym momencie mamy zamówienie w „My orders” na Aliexpress, które nie zostało opłacone.

5. Czekamy na zmianę ceny przez sprzedawcę (robi to manualnie, zazwyczaj jest to wykonane na drugi dzień z samego rana – inna strefa czasowa) i wtedy dopiero opłacamy zamówienie klikając na „Pay now” przy produkcie w „My orders”.